Monday, January 13, 2014

Simple Sewing..


Assalamualaikum.... 

Azam tahun ni, khas utk sewing department hehe, saya nak tambahkan lagi ilmu jahitan ni, banyak lagi yang saya belum explore.. Dari dulu teringin nak jahit pattern yang mencabar, but I always go back to making simple clothes to Alisha... balik2 peasant, sebab tu yang paling senang... Dua project ni pun antara yang senang, kalau dah mahir dgn tekniknya...

sukanya dieeee...

Pattern ni memang simple... set in sleeves, guna satu pola je utk depan belakang, tak payah lining, tak payah lipat hem bagai.. senang.. buat rolled hem kat mesin jahit tepi, seronok lah.. asyiiik... lepas cantum terus buat shirring kat leher dan pinggang.. siap.. senangkan.. tapi tulah kalau terror... saya buat jahit tepi halus tu pun berapa kali asyik buh benang.. dahlah tak suka nak threading benang mesin jahit tepi...Buat shirring guna benang getah tu pun tah berapa kali tak jadi... haha.. agaknya masa buat tu over confident kot... tu yg jadi mcm2 hal...


Milik siapakah pipi ini.. hehe



Ini pulak basic dress.. simple je.. Pattern Geranium oleh Made by Rae.. saya suka sebab bodice dia elok padan je dgn Alisha.. Dalam pattern ni ada dua option, satu gathered skirt, satu lagi pleated skirt... Saya tak berapa berkenan pleated skirt, belum pernah buat lagi.. insyaaAllah tahun ni nak cuba, mana tau kot2 cantik.. hehe.. Dan mungkin saya nak cuba jugak pattern Olabelhe yang kesemuanya pleated skirt.. Tak rajin sebenarnya, sebab pleat ni makan masa.. tapi kalau tak cuba, tak tau kan.. entah2 seronok pulak.. hiiii..




Oklah.. layan je gambar Alisha yang tiba2 tak reti nak posing.. ayah dia kata fake smile.. sebab ayah dia yang ambik gambar.. kalau mama yang ambik, ok jer... :D



6 comments:

  1. wow.. bagus la azam tahun baru akak tu.. saya ni bila la nak upgrade skill menjahit.. nak jahit seluar tidur pun tak terjahit2..

    suka tgk Alisha senyum.. tak fake la.. comey jer dgn pipi dia yang mintak gigit tu... :)
    dress kuning tu memang cantik..ada lining ke kak? pleated tu kena jelujur dulu ke?

    ReplyDelete
  2. Kalau ada tapak pleat senang je la. .....anak kecil lagi ok lah x da lengan. Anak saya dah besar semua nak kena lengan. Leceh lengan ni sebab kecil susah nak jahit. Mencabar

    ReplyDelete
  3. Chaiyok kak Nisa. Seronok sesekali belajar benda baru ni, selamat meng-upgrade skill menjahit, kak.
    Comel je Alisha. Cubit pipi kang.

    ReplyDelete
  4. Model & baju sangat2 la comel! Bestnya bila pandai menjahit baju budak! :D

    ReplyDelete